קברי המלכים פאפוס

קברי המלכים פאפוס

עזרה בתכנון מסלול טיול לקפריסין? השאירו פרטים

כל מה שצריך לדעת על הקברים המלכותיים של פאפוס

קברי המלכים הוא נקרופוליס הממוקם לאורך החוף מהנמל של קאטו פאפוס. הנקרופוליס נבנה במהלך התקופה ההלניסטית והרומית במאה השלישית לפני הספירה, ראשית המאה ה-4 לפנה"ס, 

כדי לקבור את האליטה של פאפוס. בניגוד לשם  "קברי המלכים" הכוונה היא לקברים מלכותיים ומפוארים ולא למלכים שנקברו, במקום זה נקברו הפקידים  הבכירים והאצולה של פאפוס העתיקה. כמו כן, יש כמה ראיות התומכות בעובדה שהנוצרים המוקדמים השתמשו גם בקברי המלכים באזור לקבורה.

הקברים המלכותיים הוכרו כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו , הנקרופוליס הוא שטח עצום מאוד בו ניתן לראות שרידים של תאי קבורה תת-קרקעיים, חורבות ואפילו קומפלקסים שלמים של קברים חצובים בתצורות הסלע. באתר הקברים של פאפוס יש  8 מתחמי קברים . 

לנוחות המבקרים כל הקברים ממוספרים, ולכל אחד מהם התקינו לוחית מידע. בתוך הקברים יש מדרגות, חלקן מאבן, ואחרות, עשויות עץ.

הכניסה לאתר עולה 2.50 אירו בלבד. אטרקציה זולה מאוד. אם אתם מגיעים בעונת הקיץ, תחת השמש הקופחת,  הקפידו לקחת עמכם לסיור מים. הקברים המלכותיים נמצאים במרחק של קצת יותר מקילומטר מנמל פאפוס על הכביש שהולך צפונה לכיוון Coral Bay.

קברי המלכים נקרופוליס הממוקם לאורך החוף מהנמל של קאטו פאפוס
קברי המלכים נקרופוליס הממוקם לאורך החוף מהנמל של קאטו פאפוס

ההיסטוריה המרתקת של הקברים המלכותיים בפאפוס

קבר 1

הוא הקבר הראשון שתראו כשתיכנסו אל מתחם  "הקברים המלכותיים". חלק אחד של הקבר נמצא מעל הקרקע, והשני מתחת לאדמה. לאחר שעוברים בכניסה רואים כמה גומחות מגולפות, ששימשו קברים. האחד גדול יותר בהשוואה לשני, ככל הנראה, האחד יועד לילדים ואילו השני שימש כאתר קבורה למבוגרים.הקבר הראשון מתחיל בשטח העצום של מכלול הקברים המלכותיים. כאן בכל מקום ניתן לראות סלע חשוף מאבן גיר שנוצרו בו חורים.

קבר 2

הקבר הזה בגודל מרשים יותר מהראשון. ישנם מספר מדרונות המובילים לחדר תת קרקעי קטן, אל תאי הקבורה.בתקופה ההלניסטית הוא נחצב באטריום, עם חצר ומזרקה מימין לכניסה, ממנה נלקחו המים לטקסי קבורה.בתקופה הרומית כוסה האטריום בגג מקומר, ואז נוצרה הכניסה בצד הדרומי של הקבר. במקביל נחצבו מקומות חדשים לקבורה, ובצד הצפוני שני מזבחים קטנים.

חצר ואטריום

הגבעה הסלעית הזו חולקה לקברים שונים. במהלך חפירות ארכיאולוגיות באתר זה נחפרו קברים תלת-חדרים השייכים לתקופה ההלניסטית. יש גומחות קבורה, ליד האטריום. בצד ימין של האטריום גרם מדרגות מוביל למעלה, משם ניתן לראות את שרידי הקברים, יש ירידות לחדר תת-קרקעי.

קבר 3

מתחם הקבורה מורכב משני קברים. במרכז אטריום קטן עם עמודים, כמו כן יש שרידי באר. קבר זה הוא גם המרשים ביותר, יש לו אטריום פתוח מתחת לפני הקרקע והוא  מוקף בעמודים.

קבר 4

לקבר זה אטריום עמודי. המדרגות המובילות לאטריום מובילות לקבר תת קרקעי שנשמר היטב.

קבר 5

הקבר הוא אטריום עמודים המוביל לכניסה לאכסדרה הצפונית של האטריום.

קבר 6

קבר די גדול בו ניתן לראות שרידי עמודים, הירידה היא דרך מדרגות אבן  אל עבר מסדרון מקומר ואז תוכלו לראות את הקבר.

קבר 7

קבר עם אטריום עמודים, הידוע גם בשם "Pallioeklishia".

קבר 8

מדובר במתחם קברים גדול למדי, שהכניסה אליו נגישה באמצעות גרם מדרגות עם שלוש עשרה מדרגות והכניסה עם  קשתות.

קברי המלכים הם חלק מנקרופוליס גדול השוכן כשני קילומטרים מצפון לנמל פאפוס בנקודה המערבית ביותר של האי קפריסין. הם הוגדרו כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, יחד עם פאפוס וקוקליה, בשנת 1980.

הקברים, שרבים מהם ממאה ה-4 לפני הספירה, חצובים מסלע מוצק, ונחשבים אתרי קבורה של אריסטוקרטים ופקידים גבוהים עד המאה השלישית לספירה.

המילה "מלכים" מתייחסת רק לפאר הקברים, לא נקברו כאן מלכים, סבורים היסטוריונים. השם רק מראה את "ההוד והמאפיינים המונומנטליים של הקברים האלה", הם מפורסמים באלגנטיות הגדולה שלהם, הדומים לבתים המרשימים של אנשים אמידים באותה תקופה.

קברי המלכים כוללים עמודים דוריים, ציורי קיר, חלק מהקברים, שנחצבו בסלע, כוללים עמודים דוריים ואף קירות ציורי פרסקו. הקברים החלו עד 300 לפני הספירה, שימשו כל התקופה ההלניסטית ואפילו הרומית.

היסטוריונים מאמינים שהמבנה שלהם הושפע מאוד מהמסורת המצרית העתיקה, שקראה לקברי המתים להידמות לבתים שבהם חיו פעם.

שבעת הקברים שנחפרו עד כה פזורים על פני שטח רחב,המרשים ביותר הוא הקבר השלישי, בעל אטריום פתוח מתחת לפני הקרקע, מוקף בעמודים. קברים אחרים דומים לקברים של רומא, שבהן נישות שנבנו בתוך החומות החזיקו בעבר גופות.

מומלץ מאוד לשוטט בקברי המלכים ובכמה מהמערות
מומלץ מאוד לשוטט בקברי המלכים ובכמה מהמערות

קברים ששימשו בעבר על ידי נוצרים מוקדמים

בשנת 58 לפני הספירה, קפריסין הפכה להיות פרובינציה רומית לאחר שנכבשה על ידי הרומאים מידי שלטון תלמי, לפני הגעת הרומאים, קפריסין היתה מדינת דת כך שהדת השלטת בקפריסין היתה שלובה במלוכה. 

המלך היווה את הדמות הדתית הראשית ומעמדו כמעט כמו אל – הוא נחשב למעשה כבעל כוח זהה לכל שאר האלים. עבור האזרח הקפריסאי הממוצע, המלך היה נציג ישיר של האלים. המלך החזיק בשליטה על הערים השונות הפזורות ברחבי קפריסין.

לאחר שקפריסין נכבשה על ידי הרומאים בשנת 58 לפני הספירה, נוצרים מוקדמים רבים הגיעו מאוחר יותר לקפריסין ומספר מהם  חיו בפאפוס. ידוע שהם ברחו והשתמשו בקברים כמקור מסתור גם במהלך הרדיפות המוקדמות והאיומות של התקופה הרומית.

השליח לוקס מציין בבשורה שלו שהרבה נוצרים מוקדמים ברחו לקפריסין כדי להימנע מהרדיפות המתמשכות אחריהם במקומות אחרים.

הקברים נחקר במשך מאות שנים, אך עדיין מתבצעות במקום חפירות ארכיאולוגיות. התיאור המודרני העתיק ביותר של הקברים  אוזכר לראשונה בשנת 1783.

כמעט מאה שנה מאוחר יותר, ב-1870, החפירות הארכיאולוגיות הראשונות נערכו על ידי לואיג'י פלמה די צ'סנולה, הקונסול האמריקאי יליד איטליה בקפריסין. ב-1915 נערכו החפירות הראשונות בפיקוח מדעי, בראשות מנלאוס מרקידס, אוצר מוזיאון קפריסין .

חפירות נערכו גם בסוף שנות השבעים ובשנות השמונים בניהולו של ד"ר סופוקלס הדג'יסאבוס, לשעבר מנהל העתיקות של הרפובליקה של קפריסין.

המסורת הייתה לקבור  בתוך הקברים אמפורות, בין המנחות בקבורה, אמפורה הוא כלי חרס עם שתי ידיות ותחתית מעוגלת,  שהיה נפוץ  בעת העתיקה , עצם הימצאותם בקברים סייעו להבין מתי התרחשו אירועים בהיסטוריה של מזרח הים התיכון. 

באמצעות חותמות הייצור המוצבות על ידיות האמפורות הללו, ניתן לדעת מה היה התאריך ובאמצעותן ניתן להבין את העת לגבי  שאר החומרים והפריטים שנמצאו באותה קבורה, לפיכך, נוהג זה הוביל לפיתוח כרונולוגיה בטוחה יותר לחומר ארכיאולוגי במזרח הים התיכון של התקופה ההלניסטית והרומית הקדומה.

עם זאת, חלק ניכר מהמידע הקשור לקברים אבד עם הזמן. היסטוריונים מאמינים שרבים מהקברים היו עשירים בסחורות קברים יקרות, למרות שמעט מאוד חפצים כאלה נמצאו על ידי המשלחות הארכיאולוגיות הרשמיות, מה שמוביל מומחים להאמין כי ייתכן ששודדי קברים לקחו מהאתר אוצרות רבים.

כמו כן, כפי שקרה במקומות אחרים בקפריסין, קרבתם של הקברים לים הפריעה לשימור הגופות הקבורות. עדיין הביקור בקברים מרתק ויש למקום משמעות ההיסטורית  מרחיקת לכת בקרב מומחים ברחבי העולם.

קברי המלכים זהו אחד הממצאים הארכיאולוגיים החשובים ביותר בקפריסין
קברי המלכים זהו אחד הממצאים הארכיאולוגיים החשובים ביותר בקפריסין

למה כדאי לבקר בקברים המלכותיים בפאפוס?

קברים אלה חצובים מסלע מוצק והם, למרות השם, מאמינים שהיו אתרי הקבורה של אריסטוקרטים ופקידים גבוהים בפאפוס מהמאה ה-4 לפנה"ס ועד המאה ה-3 לספירה.זהו אחד מאתרי המורשת העולמית של אונסק"ו בקפריסין ואם אתם מתעניינים בהיסטוריה ובתרבות, זהו בהחלט אחד מהמקומות שאתם חייבים לבקר בהם .

מומלץ מאוד לשוטט בקברי המלכים ובכמה מהמערות, תוכלו להיכנס  פנימה ולחקור כשמונה קברים. שני הקברים הראשיים הם כנראה המקום השמור ביותר, אבל גם הקברים וההריסות שמסביב מרשימים. כדאי להקדיש לפחות שעתיים לביקור על מנת לראות את האתרים המרכזיים. 

קברי המלכים זכו למעמד של אתר מורשת עולמית של אונסק"ו מאז 1980, והיא הפכה לאחת האטרקציות המרכזיות בפאפוס. רוב האתר העתיק פתוח למבקרים, אך חלק מהחפירות הארכיאולוגיות עדיין נמשכות, ומדי פעם מתגלים ממצאים חדשים, כך למשל ב2021 התגלו פסיפסים חדשים בקרבת הפארק הארכיאולוגי. 

קיומו של האתר היה ידוע כבר מסוף המאה ה-19 על ידי צ'סנולה, שבזזה קשות את הקברים. בשנים 1915-16, האוצר דאז של מוזיאון קפריסין, מרקידס חפר כמה קברי פיר, בעוד שאוצר הכבוד של מוזיאון פאפוס לואיזוס פיליפו החל בעבודות פינוי של כמה קברים אחרים ב-1937. אבל ב-1977 נערכו חפירות שיטתיות על ידי מחלקת העתיקות, שהוציאה לאור שמונה מתחמי קברים גדולים.

קברים ואתרי קבורה דומים נמצאו באלכסנדריה, שהיו לה אז קשרים קרובים לפאפוס.  רוב הקברים מתאפיינים באטריום מלבני תת-קרקעי, פתוח, עם פריסטיל, החצוב כולו בסלע הטבעי. 

עמודים או עמודים בסגנון דורי תמכו באכסדרות, שהקיפו את האטריום. בקירות האכסדרה נחפרו תאי הקבורה והמכונות לקבורות בודדות. נראה כי במקור הקירות כוסו בציורי קיר אם כי כיום נשתמרו רק שברים קטנים. המאפיינים האדריכליים של הקברים מקשרים אותם ישירות לאבות טיפוס הלניסטיים מאלכסנדריה, דלוס, פרגמון ופריינה.

כפי שתוכלו להתרשם מהסיור, הקברים חצובים בצורה בסלע הוא פלא הנדס מרשים ביותר,  בהתחשב בכך שרבים מהם  נבנו במאה הרביעית לפני הספירה. למרבה הצער, לא תמצאו מומיות או שרידים בקברים, בשל הקרבה לים, הגופות לא שרדו. 

רבים מהם  נבנו במאה הרביעית לפני הספירה, ומאמינים שהאתר היה בשימוש עד המאה השלישית לספירה. מאמינים שהקברים היו מלאים בפריטים יקרים. נהוג לחשוב שהקברים נשדדו זמן מה בהיסטוריה.

לסיכום:

'קברי המלכים' הוא הנקרופוליס שנמצא ממש מחוץ לחומות, מצפון וממזרח לעיירה פאפוס. הוא נבנה במהלך התקופה ההלניסטית (המאה השלישית לפני הספירה) כדי לספק את צרכיה של העיירה נאה פאפוס  לאחר היווסדה. 

לא נקברו במתחם מלכים, שכן המוסד המלכותי בוטל בשנת 312 לפני הספירה, המקום נקרא כך בשל  האופי המרשים של אנדרטאות הקבורה שלו. 'קברי המלכים' היה המקום שבו נקברו קציני המנהל הגבוהים והאישים הנכבדים וכן בני משפחותיהם. 

הנקרופוליס שימש ברציפות כאזור קבורה בתקופות ההלניסטית והרומית (המאה ה-3 לפנה"ס-תחילת המאה ה-4 לספירה). יבנוסף, יש  ראיותלכך שהנוצרים הראשונים השתמשו במקום גם לקבורתם, כשבמקביל האתר היווה מחצבה. מאוחר יותר פולשים התמקמו בחלק מהקברים בתקופת ימי הביניים וערכו שינויים בארכיטקטורה המקורית, כמו כן הקברים נבזזו ונשדדו והועלמו מהם פריטים והגופות לא שרדו.

שעות פתיחה של קברי המלכים:

האתר פתוח כל השנה, למעט בחג המולד, ראש השנה ויום ראשון של חג הפסחא (יווני אורתודוקסי).

שעות הפתיחה  קיץ (16/4 – 15/9)

16 באפריל עד 15 בספטמבר: 08:30 – 19:30 (יומי)

16 בספטמבר עד 15 באפריל: 08:30 – 17:00 (יומי)

הכניסה האחרונה לאתר בשעה 19.00

שעות הפתיחה  בחורף (16/9 – 15/4)

שני – ראשון: 8:30 – 17:00

דמי כניסה: עלות הכניסה לקברי המלכים היא 2.50 אירו לאדם.

קברי המלכים זכו למעמד של אתר מורשת עולמית של אונסק"ו
קברי המלכים זכו למעמד של אתר מורשת עולמית של אונסק"ו

שאלות נפוצות בנוגע לקברי המלכים בפאפוס

קברי המלכים הוא מקום ארכיאולוגי וסדרה של קברים תת קרקעיים בפאפוס. השם הרשמי הוא קאטו פאפוס נקרופוליס (Tafoi ton Vasileon).

למרות שמו, מומחים מאמינים שלא מדובר באתרי קבורה של מלכים לשעבר, אלא באריסטוקרטים ובכירים מפאפוס העתיקה. 

קברי המלכים הוא נקרופוליס עתיק  המכיל קברים גדולים רבים מהמאה ה-4 לפנה"ס ועד המאה ה-3 לספירה. בניגוד לשם המטעה, מלכים לא נקברו כאן. השם מתייחס לפאר הקברים, שהיו מקומות קבורתם של בכירי ממשל ואריסטוקרטים עשירים. 

רבים מהקברים משוכללים מאוד עם קירות מעוטרים ועמודים חצובים בסלע המוצק. האתר מרתק וחשוב מאוד מבחינה היסטורית, שכונה אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. סוג מסוים של אמפורה נקבר בדרך כלל עם המתים והקרמיקה הזו מכילה תמיד חותמת המאפשרת לארכיאולוגים לתארך אותן ופריטים אחרים שנמצאו באותה קבורה.

קברי המלכים, אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, מכיל קבוצה של קברים תת קרקעיים ושמורים היטב ששימשו את תושבי ניאה פאפוס בתקופות ההלניסטית והרומית, מהמאה ה-3 לפנה"ס ועד המאה ה-3 לספירה. למרות השם, הקברים לא שימשו בפועל את המלוכה. הם זכו בתואר בשל  ההופעה המפוארת שלהם והעובדה שנקברו בהם אנשי אצולה של אותה תקופה.

הקברים הממוקמים 2 ק"מ צפונית לקאטו פאפוס הם ייחודיים בקפריסין, בהשפעתם רבה מהמסורת המצרית העתיקה, כאשר האמינו שקברים למתים צריכים להידמות לבתים של החיים.

שבעת הקברים שנחפרו פזורים על פני שטח רחב. המרשים ביותר הוא מספר 3, שיש לו אטריום פתוח מתחת לפני הקרקע, מוקף בעמודים. לקברים אחרים יש גומחות מובנות בקירות שבהן אוחסנו גופות. רוב אוצרות הקברים הוסרו מזמן על ידי שודדי קברים.

מסלול האוטובוסים של פאפוס 615 לקוראל ביי עוצר ממש מחוץ לכניסה (1.50 אירו, 5 דקות), ויוצא בערך כל 15 דקות מתחנת האוטובוסים של הארבור.

הקברים המלכותיים ממוקמים צפונה לאורך החוף ממרכז קאטו פאפוס, במרחק של כ-2.5 קילומטרים מהנמל.

חניה : ליד הכניסה הראשית יש חניה חינם לכלי רכב.

עלות כרטיסים : כרטיס כניסה לקברי המלכים – 2.50 אירו.

שעות פתיחה : מדי יום, שעות הפתיחה בחורף מ-16.09 עד 15.04 – מ-8:30 עד 17:00.

שעות הפתיחה בקיץ- מ-16.04 עד 15.09 – מ-8:30 עד 19:30 (מכירת כרטיסים עד 19:00).

אזור הכרטיסים והאתר הארכיאולוגי נגישים לכיסאות גלגלים .

זהו אחד הממצאים הארכיאולוגיים החשובים ביותר בקפריסין.האזכור המוקדם ביותר בתקופה המודרנית מתוארך לשנת 1783 ויצירה כתובה של ריצ'רד פוק. מאמינים שקברי המלכים נשכחו במשך מאות שנים, והחפירות הארכיאולוגיות הרשמיות הראשונות החלו בשנת 1870 על ידי לואיג'י פלמה די ססנולה, שהיה קונסול אמריקאי בקפריסין.

החפירה המדעית הראשונה התקיימה ב-1915, בראשות מנלאוס מרקידס. מאז נערכו חפירות רבות, בעיקר בשנות ה-70 וה-80. לאחר חפירות אלו קברי המלכים זכו למעמד כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. 

לחזור למשהו ספציפי?